M/S Reinholt

Call sign
LKFK
Class
DNV 1A1
Shipping company
Nationality
Norway flaggNorway
Home port

Shipyard

Name
Build year
1939
Yard number
210
Month of delivery
juni

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW2
  • Civilian ship

Tonnage

Gross tonnage:
4.922
Net tonnage:
2.886
Deadweight:
9.180

Engine

Propulsion:
Engine size:
BHK 4000 NHK 988
Built by:
Masch.Augsburg-Nurnburg,Augsburg
Speed:
15 knop

Dimensions

Length:
426.5'
Beam:
55.7'
Draft:
26.5'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    6/1939: A/S Ivarans Rederi (S. Holter Sørensen) Oslo - REINHOLT
    4/1942: Beskutt 23. april 1942 av tysk ubåt. (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland).
    1950: A/S Ivarans Rederi, Oslo - REINHOLT
    12/1964: Bulet State Economic Enterprises, Sofia, Bulgaria - REINHOLT
    1/1965: Omdøpt - TOPAZ
    7/1968: Evinos Cia. Nav., Pireus, Hellas - ELENI
    1969: Kition Cia. Nav. S. A., Famagusta, Cypros - ELENI
    1974: Solgt til opphugging.


    Maskineri:
    Dieselmotor 2takt, dobbeltvirkende, 6 cylindere diam. 600x1100mm. MAN maskineri bygget ved Kockums Mekaniska Verkstads AB. Malmø, Sverige.

    Historikk fra Nortraships flåte. 2. Hegland, 1976. S. 92-94:

    På reise fra Santos til New York var REINHOLT den 23. april kl. 02.00 nådd opp til 70 n. mil SO av Ambrose fyrskip. 3. Styrmann Knudsen observerte et lyssignal på babord baug og purret kaptein Hans Nielsen. Sik-sak-kurser ble beordret, og kapteinen gikk ned igjen. Kl. 05.20 i grålysningen oppdaget vakthavende styrmann et objekt på babord låring og konstaterte at en ubåt var i ferd med å komme opp.

    Straks etter falt det første skudd fra ubåten noen skipslengder foran Reinholt. Der ble øyeblikkelig slått alarm, maskinen fikk ordre om maksimum fart, kursen ble forandret bort fra ubåten og kanonen akter fikk ordre om å åpne ild. Reinholts radiostasjon ble ødelagt av ubåtens femte eller sjette skudd og den danske telegrafisten såret slik at nødmelding ikke kunne sendes.

    Ubåtens granater falt nå i rask takt over REINHOLT. Båtsmann John Sætre ble drept på stedet av en granat som traff foten av staget mellom lukene på akterdekk, og splintene fra detonasjonen rev opp benene på tømmermann Karl Lundstrøm. Tretommeren på poopen svarte med et skudd hvert 30. sekund, men under den brant det etter treffere i amunisjonsmagasinet, akterpiggen, styremaskinen og lugarene. Det var uråd å få fatt i mer ammunisjon fra magasinet.

    Etter 14 skudd ble kanonen taus, men de siste salvene hadde ligget så godt an at ubåten, som senere er identifisert som U 752, kapitanleutnant Schroeter, fant det tryggest å dykke. Schroeter rapporterte at han hadde fått inn 20-25 treff av sin 8.8 cm kanon, og at REINHOLT ganske riktig hadde svart med 14 skudd. Aksjonen hadde vart i 20 minutter og man fikk det nå travelt med å slukke brannene og få styremaskinen
    i orden igjen. Ved hjelp av kullsyreflasker fikk man dempet ilden så det ble mulig å komme til, og kl. 10.30 var ilden under kontroll. I mellomtiden kom en jager til assistanse, tømmermannen og telegrafist Hans Mortensen, som praktisk talt hadde fått bena skutt av, ble overført til jagerens lasarett, og kl. 13.30 satte Reinholt seg i bevegelse igjen mot sitt bestemmelsessted. Samme kveld fortøyde man ved pier 33 i Brooklyn.

    Reinholts besetning hadde oppført seg mønsterverdig under angrepet. 15 mann ble innstilt til Krigsmedaljen, og kaptein Nielsen ble innstilt til Krigskorset. Aksjonen fikk bred omtale i mange publikasjoner og tjente til å styrke troen på at det nyttet å bestykke handelsskip til selvforsvar".


    http://www.warsailors.com/singleships/reinholt.html