Nils Frithjof Kaltenborn

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

1. april 1898

Død

15. april 1974

Foreldre

Thora Kaltenborn

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Kabelvåg

Bosted

Danneviken, Flekkefjord

Relasjon til fylke

Vest-AgderNordland

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet
    Registernummer under krigen: London 6457, NY 6274.

    Gift med (Jf. London-kort): Aasta Kaltenborn.

    Shetlandsgjengen. Heltene i Nordsjøen, s. 401:
    Innlemmet i Shetlandsgjengen: 3.56.1944, nr. c-.
    Antall turer: -
    Overført annen virksomhet: 24.2.1945.


    NILS FRITHJOF KALTENBORN
    Kilde Norges Skipsførere

    Reiste til sjøs 1915 med fullriggeren "Sørfareren", av Kristiansand, tilhørende S.O.Stray & Co. Styrmanns eksamen i 1919 og skipsfører eksamen i1922 i Oslo. Styrmann med D/S "Enare", M/T "Sir Osborn Holmden", M/S "Corneville".
    Ble i 1933 fører av M/S "Corneville" av Oslo, tilhørende A. F. Klaveness & Co., Lysaker. Har senere ført D/S
    "Fingal", M/S"Siljestad", M/S" Somerville" og M/S "Hopeville", alle av Oslo, tilhørende A. F. Klaveness. og
    M/T "Aramis" av Flekkefjord, tilhørende Bernh. Hanssen.
    Den 9. mai som fører av M/S "Siljestad", gikk vi fra New York med krigsmateriell bestemt for Suez, via Cape Hope. Gikk uten konvoi, og den 14. mai kl. 2200 ble vi torpedert, mens skipet befant seg ca 500 n.m. ENE av Barbados, B.W.I. 2 mann omkom, resten kom seg i båtene. Seilte med 2 livbåter i følge til tidlig neste morgen, da vi ble tatt opp av jugoslaveren D/S "Kupa", som også var på vei fra New York til Suez, via Cape Hope. Livbåtene våre ble foreløpig heist godt klar av vannet, og "Kupa" fortsatte reisen. Kl.1400 samme dag fikk den en torpedo i 1. rommet.
    Alle ble reddet, og vi seilte atter i livbåtene for Barbados. Om natten kom hans båt vekk fra de andre, og vi møtte og stoppet ved blålys M/T "Alcoa", italiensk, fullt opplyst med flagg på skipssiden, og under fritt leide for ubåtene.
    Den hadde britisk kontrollmannskap om bord, og skulle til Las Palmas, Kanariøyene. 3 engelske førstereis gutter, ble etter eget ønske sendt ombord fra livbåten. Vi 17 andre, som alle var norske, fortsatte seilasen i livbåten, etter å ha fått sikker posisjon og rikelig med proviant og vann. Vi sorterte under Nortraship New York kontor. Den 20. mai etter ca. 6 døgn seilas (500 n.m.) fra første torpedering, klappet vi til kaien i Bridgeport på Barbados uten å ha tatt et åretak. Styrmannens livbåt kom velberget i land på kysten av Venezuela, vestenfor Trinidad. De hadde hatt 10 dagers seilas. Båtene fra "Kupa" kom også til Barbados omtrent samtidig som oss. Fra november 1942 til november 1945 utskreven offiser i marinen i England og Norge, sluttgrad kapteinløytnant. Sluttet sjøen 1950. Krigsmedaljen og deltakermedaljen. Gift. 1 barn

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg
    «Shetlandsgjengen. Heltene i Nordsjøen», Asgeir Ueland, 2017.