Ingvald Meier Stamnes

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

Født

30. april 1912

Foreldre

Mathilde og Isak

Kjønn

Mann

Nasjonalitet

Norge flaggNorge

Fødested

Flatanger

Bosted

Lauvsnes, Flatanger pr. Namsos

Relasjon til fylke

Vest-AgderNord-Trøndelag

Tilknyttet mønstringsdistrikt

Har stillinger

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 34122, NY 4921.

    Gikk inn i Det norske flyvåpen mai 1941 (ifølge Stamnes), da med stilling sersjant. Per 8. september 1942 fremdeles i Det norske flyvåpen.

    Tjenestegjorde per 1949 som løytnant ved Gardermoen flystasjon. Tjenestegjorde i flyvåpnet frem til 1977.

    Bosatt i Kristiansand i 1973.

    "Seilas for frihet":

    Mønstret smører M/T Svolder av Oslo, Waages Tankrederi A/S i Oslo oktober 1936. Sykeavmønstret på Curacao i mai 1937. Etter et kort opphold fikk han skipsleilighet til Hamburg.

    Mønstret motormann M/T Sydhav av Oslo, Trygve Lodding i Hamburg juni 1937. Mønstret senere om til reparatør. Mønstret av i april 1939.

    Stamnes var deretter påmønstret M/T Beaulieu og M/S Teneriffa, og var med på krigsforlis med begge.

    Ingvald Meier Stamnes var maskinist ombord i M/T Beaulieu da båten ble angrepet av en tysk raider og senket på reise fra Asorene til Syd-Amerika 4. august 1940. Etter 8 døgn i en livbåt ble 26 mann reddet av den engelske tankbåten S/T Synbeline og landsatt i Gibraltar. Besetningen ble så transportert med et troppetransportskip til Glasgow.

    M/S Teneriffa avgikk Bristol 25. februar 1941 på reise til Canada. I Den Engelske Kanal ble båten 26. februar 1941 angrepet av tyske stupbombere og fikk fulltreffere i luke nr. 2 og i maskinrommet. Stamnes hadde vakt i maskinrommet og ble slått bevisstløs av lufttrykket fra bombene, kom til seg selv etter som båten sank og vannet steg i maskinrommet. Han kom seg opp på dekk og da var det bare å hoppe overbord. Ble etter ca. 2 timer reddet av en engelsk kystbåt og ilandsatt i Cardiff.

    Fædrelandsvennen 6. mai 1995, s. 6:

    "Stamnes: Vi ble torpedert utenfor Azorene kort etter at vi forlot Baltimore. Tyskerne skjøt skipet fullstendig i stykker. Det var et råttent angrep. Skipet som kom imot oss, førte svensk flagg. Vi morset med det, men da det var på passe avstand, snudde det siden mot oss, senket portene og begynte å skyte med maskinkanoner. Hele mannskapet måtte i livbåtene. Selv ble jeg bedt om å gå midtskips fra maskinen for å tilintetgjøre seilingsordren. På broen lå skipperen drept.

    Da vi kom i båtene var vi 18 mann. Etter ti dagers seilas var det åtte igjen. De ti hadde tørnet og hoppet overbord fra fra en livbåt som holdt på å synke. Det var en umenneskelig påkjenning. [...] Da vi kom til land, reddet av en engelskmann som først nærmet seg oss, så vendte 180 grader om, men siden kom tilbake, tok krigen en annen vending for mitt vedkommende [...]. Jeg gikk til sjøs igjen, men opplevde et nytt angrep, nå fra tyske fly. De satte ammunisjonslasten i brann. Selv kom jeg i britisk tjeneste en tid, og siden ble jeg overført til det nye norske Luftforsvarets tekniske avdeling og tjenestegjorde der til krigen var slutt".

    I avisartikkelen fremgår det at Stamnes ledet Agder Krigsseilerforbund sammen med Ivar Andreas Myklebust og Søren Karl Brandsnes.

    Kilder

    RA/S-3545/G/Gg

    Seilas for frihet

    Fædrelandsvennen 6. mai 1995. "Seks lange og smertefulle år". Tekst av Jens Vetland

    Privat arkiv avgitt til Stiftelsen Arkivet

    BT, 19.11.1949

    Folketelling 1910: https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001278238