Thales Carleif Torkildsen

Informasjonen om registrerte krigsseilere er ikke nødvendigvis fullstendig. Eksempelvis vil mønstringer og utmerkelser for enkelte sjøfolk bli registrert senere, ettersom nye kilder blir gjennomgått.

  • THALES CARLEIF TORKILDSEN

    Til sjøs 1915 med Jernfullriggeren"Vanse" av
    Farsund,Tilhørende Samuelsens Rederi.
    Styrm.eks.1920 og skipsf.eks.1927 i Farsund.
    Styrmann med Bark"Abyssinia" av Kristiansand,
    D/S"Kaprino av Sandefjord og dampskip
    "Torlak Skogland" av Haugesund.Ble i 1929
    fører av D/S"Spurt" av Farsund,tilhørende
    Lundegaard & Sønner. Har senere ført D/S"Merok"
    av Oslo,tilhørende Einar Lange,D/S"Woolgar",
    D/S"Wyvern",D/S"Wilford" og D/T"Sun Karen"
    alle av Tønsberg tilh. Borges Rederi. Gift- 3 barn.

    Han forteller at han seilte under hele første
    verdenskrig kun med seilskip så vel i krigssonen
    som på andre farvann. Med 4.master bark"ASULF"
    av Kr.sand S. hadde vi en mindre behagelig
    opplevelse.Det avr i begynnelsen av 1918.Vi
    gikk ut fra Newport News sammen med en del
    andre seilskip lastet med kull for Rio de Janeiro.  
    Ca 14 dagers tid etter avgang,merket vi at det
    begynte å brenne i lasten og å ansamle seg en
    masse gass. Vi klarte å holde ilden nede slik at
    den ikke klarte å slå ut i full flamme ved å stenge
    for all lufttilførsel.Men det var som å leve på en
    vulkan på grunn av gassen som trengte inn over
    alt i lugarer og proviant. Etter ca 20 dagers tid
    klarte vi dog å få seilt oss inn til Bahia som
    nødhavn,men da ulmet ilden i hele skipsts lengde
    i bunnen av lasten,og det slik at vannet på
    ferskvannstankene kokte.
    Ved ankomst til Bahia var det innkommet ikke
    mindre enn 3 skip av samme grunn som oss.
    Et par norske skip forsvant sporløst på samme
    reise og med samme sort last som oss.Det ble
    konstatert at det vissnok av tyskerne var helt
    en eller annen sort kjemikalier i kullasten før
    avgang fra USA,og det bevirket at det begynte
    å brenne i lasten ikke lang tid etter at skipene
    var stukket til sjøs.Av norske seilskip som var
    ute for dette tilfelle dengang skulle være en
    15-20 stykker.
    Forliste med "ASULF" i Atlantern januar 1919