M/T Fjordaas - Foto v/Arne Gundersen.
Bilde 1 av 2
5/1931: Mörlands Tankrederi A/S (Arnt J. Mörland) Arendal - M/T FJORDAAS
4/1940: Disponert av NORTRASHIP.
9/1942: Torpedert (skadet) 10. september 1942 om kvelden av tysk ubåt.
(Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland).
For egen maskin vendte FJORDAAS baugen tilbake mot Storbritannia og ankom Clyde, UK den 15. september.
M/T FJORDAAS ble truffet midtskips under broen på babord side av en torpedo fra tysk u-båt U-218 (Kapitänleutnant Richard Becker) Kl. 2230 i Konvoi ON 127 den 10. September 1942 i posisjon 51 16 N og 29 08 W. En annen torpedo fra samme u-båten passerte FJORDAAS med liten klaring. Mannskapet gikk i to livbåter, kaptein Peder N. A. Saltnes, 1. Styrmann Arne Aresen Omre og Maskinsjef Arne Hjalmar Olsen forble om bord for å inspisere skadene. Eksplosjonen hadde revet opp skutesiden til ett hull på 10 x 20 meter og skipet var i ferd med å brekke i to, men på grunn av måten skipet var bygget så fløt hun. Videre inspeksjon viste at det var store skader på broen og instrumentene der. Hovedmaskinen og styremaskinen var intakt. Kl. 0200 bestemte kapteinen at livåtene skulle tilbakekalles og at de skulle trimme skipet slik at seiling tilbake til Storbritannia ble mulig. FJORDAAS ankom Clyde den 15. september etter en seilas i skadd tilstand på 1000 nautiske mil. FJORDAAS ble reparert ved Smith`s Dock i Newcastle UK. Hun var igjen klar for nye oppdrag i desember samme år. FJORDAAS var det eneste av Mørlands skip som kom igjennom krigen.
(For denne sjømannsbragd fikk Kapteinen, 1. Styrmannen og Maskinsjefen den norske utmerkelsen St. Olavs medaljen m/ekegren og den britiske utmerkelse MBE (Member of British Empire).
8/1947 - Solgt til AB. Turret O. Y. (Finska Ängfartygs A/B-Suomen Höyrylaiva O/Y) Helsingfors, Finland.
Nytt navn - PASIO
1961 - Hugget i Finland.