T/T T2 Hegra

Kallesignal
LLLZ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1944
Byggenummer
338
Leveringsmåned
Mars

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
10.297
Nettotonnasje:
6.164
Dødvekt:
16.578

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
AHK 6600 - NHK 1256
Bygget av:
Westinghouse Elec. & Mfg. Co., Easington, PA
Fart:
15

Dimensjoner

Lengde:
504,0'
Bredde:
68,2'
Dypgående:
39,2'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    LIBERTY SKIP: T2 TANKER.

    03/1944: Levert fra Sun Shipbuilding & Dry Dock, Chester, PA., USA til Den Norske Stat (Bare-boat for U.S. War Shipping) Oslo - HEGRA                 
    00/1946: Solgt til Krogstad D/S Rederi A/S, Rederi A/S Nidaros & A/S Krogstad, D/S Rederi II (A/S Krogstad Shipping Agencies) Oslo, nytt navn - NIDAR
    00/1948: Solgt til Smedvigs Tankrederi A/S (Peder Smedvig) Stavanger, nytt navn - VENI
    00/1959: Solgt til Pacific Union Marine Corp (Island Nav. Co. Ltd) Panama - Nytt navn - PACIFIC LEADER
    00/1960: Overført Pacific Union Marine Corp., Monrovia, nytt navn - OCEANIC AMITY
    12/1977: Solgt Taiwan for opphugging.
    Ankom Kaohsiung 5/12-1977.

    Maskineri:
    Dampturbin og elektrisk motor. Maskineri bygget ved Westinghouse Electric & Mfg. Co. Essington, Pa, USA.


    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/hegra.html