D/S Skytteren

Andre navn
Suevic
Kallesignal
LDIB
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1901
Leveringsmåned
Mars

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Senket av eget mannskap eller alliert skip, 1.4.1942
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
12.358
Nettotonnasje:
7.276
Dødvekt:
15.650

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
Nhk 925 Ihk 5000
Fart:
13.5

Dimensjoner

Lengde:
550.2'
Bredde:
63.3'
Dypgående:
33.3'
  • Historikk:

    1901 - Bygget som passasjerskip SUEVIC ved Harland & Wolff Ld, Belfast for White Star Line's. 
    1907 - Grunnstøtte ved innseilingen til Plymouth - nær Lizard Ligth i lett tåke. 
    1/1908 - Reparert og satt i fart. Suevic var i drift igjen i januar 1908.
    1914 - Deltok i WWI som troppetransport og forsyningsskip under engelsk flagg frem til 1919.
    1920 - Levert tilbake til White Star Line's. 
    1928 - SUEVIC blir solgt til Hvalfangstselskapet Finnhval A/S/ Hvalfangstselskapet Skytteren A/S
    (Yngvar Hvistendal), Tønsberg for ombygging til hvalkokeri ved Krupp's Germaniawerft i Kiel.
    1940 - Internert i Gøteborg, Sverige som en av "Kvarstad"- skipene. 
    3/1942: Del av Operation Performance. Skipet forlot Gøteborg 31. mars 1942.
    4/1942: Senket av eget manskap 1. april 1942 utenfor Måseskjær. (Kilde: Sjømann: lang vakt. Hjeltnes).

    Maskineri:
    2 stk. dampmaskiner, quadruple exp., 4-sylindret, diam.: 22"-31,5"-46"-67".
    Bygget ved Harland & Wolff Ld, Belfast.
    Kjeler samme.

    Minnehallen i Stavern skriver.

    Hvalkokeriet D/S SKYTTERN var en av de såkalte "Kvarstadbåtene" som lå i svensk arrest i Gøteborg. 31. mars 1942 brøt hun ut sammen med 10 andre norske skip med kurs for England. Skytteren ble avskåret av tyske armerte trålere midtveis mellom Skagen og Kristiansand. Gjorde vendereis jaget av tyske fartøyer. Situasjonen var kritisk, og sammen med fartøyene Dicto og Lionel besluttet kapteinene å senke båtene med sprengladninger for at de ikke skulle falle i tyske hender. En fyrbøter om bord i Skytteren omkom, resten ble fanget av tyskerne, hvorav flere av de norske sjøfolk døde senere i krigen i tysk fangeleir.

    De norske som omkom:

    Gunnar Treu-Jacobsen             - Dekksgutt
    Sigurd Stenersen                    - 3. Maskinist
    Helge Lindboe                        - Messegutt
    Charles M. Lindvall                 - Fyrbøter
    Ragnar Johansen                    - Fyrbøter
    Herman Torfinn Johannessen   - Fyrbøter
    Erling Aaby                           - Messegutt
    Alf Harry Solli                        - Sjømann
    Ragnar Erling Johanson          - Fyrbøter
    Kristian Brede Olsen              - Donkeymann
    Lokkert Meier Oluf Olsen        - Fyrbøter
    Hans Oddsen                        - Tømmermann
    Alf Fredrik Næsje                  - Lettmatros
    Fritz Wilhelm Johansen          - 1. Styrmann
    Hans Norvald Hansen            - Elektriker
    Andreas Tangen Hansen         - Sjømann
    Olaf Hagen                           - Stuert
    Jonas Anton Christophersen   - 4. Styrmann
    Otto Bruness                        - 1.Telegrafist
    Roald Gunvald Angelo            - Sjømann
    Andreas Angel Andreassen     - Sjømann