D/S Spero

Andre navn
ex Pacificio,ex Taigi Maru
Kallesignal
LCUX - WNKB
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1919
Byggenummer
3

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.619
Nettotonnasje:
2.200
Dødvekt:
5.500

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 265
Fart:
9,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
330.5'
Bredde:
46.2'
Dypgående:
27.8'
  • HISTORIKK:
    v/Haakon Larsson Fedde, Farsund

    1919: Uchida Kisen K. K., Yokohama, Japan - TAIGI MARU
    1921: Arth. H. Mathiesen, Kristiania - PACIFICIO
    1922: Bjarne Eriksen, Kristiania - PACIFICIO
    1925: Arth. Smith, Oslo - PACIFICIO                                                                          
    1927: E. B. Aaby, Oslo - PACIFICIO                                                                           
    1934: Omdøpt - SPERO
    1937: E. B. Aabys Rederi A/S (E. B. Aaby) Oslo - SPERO
    11/1938: Skips A/S Mirva (Simonsen & Astrup) Oslo - SPERO                                      
    9/1939: Skips A/S Avant (Eivind Kile) Kristiansand S - SPERO                                       
    1941: Skips A/S Avant (Einar Rasmussen) Kristiansand S - SPERO                            
    7/1946: W. C. T. Hwang, Shanghai - CHINA COASTER
    1947: China Trad. Corp. (W. C. T. Hwang) Shanghai - CHINA COASTER                                       
    1950: Tatt av Chinese Nationalist Authorities - CHINA COASTER                                            
    1952: Solgt til opphugging, Taiwan.


    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 24.0"-39.0"-64.0". Maskineri bygget ved Ashai Shipbuilding Co. Ltd. Osaka, Japan.  Kjeler samme.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/spero.html