v/H.Larsson-Fedde.
4/1910: A/S Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim - TANAHORN
9/1916: Finmarkens Amtsrederi, Vardø - TANAHORN
/1926: Finmark Fylkesrederi, Vardø - TANAHORN
/1937: Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap,Vardø - TANAHORN
2/1944: 14. februar Senket på Hammerfest havn av russiske fly
/1945: Berget og slept til Trosvik Mek.Verk.Omb.BRT:377 t.NET:198 t.
/1961: omdøpt - JERNØY
/1962: N.Meland A/S, Tromsø for nedrigging til lekter
Maskineri
Triple dampmskin - 3 cylindere diam. 12"-19"-33". Maskineri bygget ved Nylands Mek. Verksted, Oslo. Kjeler samme.
"Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 67-68:
"Langt i nordøst, utenfor kysten av Øst-Finnmark, lå den vesle lokalbåten Tanahorn grytidlig [12. september 1941] til ankers utenfor Berlevåg. Passasjerer og gods ble tatt om bord i havnevesenets pram og buksert gjennom den trange åpningen mellom de lange moloarmene.
"Plutselig skar to torpedoer kloss forbi skipet og havnet i fjæra", skrev [forfatter] Leif Friberg. "Det var nære på. Det var ingen skygge av tvil om hvem de var myntet på. Tanahorn forhalte straks i le på indre havn".
[Den sovjetiske ubåten] Sch-422 hadde et desplasement på 700 tonn og tilhørte Gjeddeklassen, som var selve arbeidshesten i Sovjet-marinen. Siden avgangen fra Polarnoje i begynnelsen av måneden hadde [ubåtsjef] Malysjef fulgt fem handelsskip gjennom periskopet. Han hadde bommet på alle, iberegnet Tanahorn, som var et stasjonært mål".
Se også
http://www.warsailors.com/homefleet/shipst1.html#Ta