D/S Tanahorn

Verft

Navn
Byggeår
1910
Byggenummer
204
Leveringsmåned
april

Annet

  • Deltok i 1. verdenskrig
  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Flyangrep, 14.2.1944
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
326
Nettotonnasje:
177
Dødvekt:
145

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 65 IHK 350
Fart:
10,5 knop

Dimensjoner

Lengde:
136.3'
Bredde:
21.9'
Dypgående:
15.7'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    4/1910: A/S Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim - TANAHORN
    9/1916: Finmarkens Amtsrederi, Vardø - TANAHORN
    /1926: Finmark Fylkesrederi, Vardø - TANAHORN
    /1937: Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap,Vardø - TANAHORN
    2/1944: 14. februar Senket på Hammerfest havn av russiske fly 
    /1945: Berget og slept til Trosvik Mek.Verk.Omb.BRT:377 t.NET:198 t.
    /1961: omdøpt - JERNØY
    /1962: N.Meland A/S, Tromsø for nedrigging til lekter

    Maskineri
    Triple dampmskin - 3 cylindere diam. 12"-19"-33". Maskineri bygget ved Nylands Mek. Verksted, Oslo. Kjeler samme.

    "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-1945", Alf R. Jacobsen, Oslo, 2019, s. 67-68:

    "Langt i nordøst, utenfor kysten av Øst-Finnmark, lå den vesle lokalbåten Tanahorn grytidlig [12. september 1941] til ankers utenfor Berlevåg. Passasjerer og gods ble tatt om bord i havnevesenets pram og buksert gjennom den trange åpningen mellom de lange moloarmene.

    "Plutselig skar to torpedoer kloss forbi skipet og havnet i fjæra", skrev [forfatter] Leif Friberg. "Det var nære på. Det var ingen skygge av tvil om hvem de var myntet på. Tanahorn forhalte straks i le på indre havn".

    [Den sovjetiske ubåten] Sch-422 hadde et desplasement på 700 tonn og tilhørte Gjeddeklassen, som var selve arbeidshesten i Sovjet-marinen. Siden avgangen fra Polarnoje i begynnelsen av måneden hadde [ubåtsjef] Malysjef fulgt fem handelsskip gjennom periskopet. Han hadde bommet på alle, iberegnet Tanahorn, som var et stasjonært mål".

    Se også
    http://www.warsailors.com/homefleet/shipst1.html#Ta