D/S Thorgaut

Kallesignal
LKHN
Klasse
DNV1A1 Hvalfanger
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn

Verft

Navn
Byggeår
1939
Byggenummer
123
Leveringsmåned
August

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
313
Nettotonnasje:
107

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 202 IHK 1300

Dimensjoner

Lengde:
128.3'
Bredde:
25.7'
Dypgang:
14.3'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde

    08/1939: Levert som THORGAUT til Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S ( A/S Thor Dahl)  Sandefjord 
    12/1942: I bruk 28/12-1942 til 3/7-43 som patruljesøk av U.S. Coast Guard som WYP 377 med base Treasure Island, San Francisco, CA, USA. Deretter hvalfangst.
    00/1950: Overført til Thor Dahls Hvalf.slsk A/S (A/S Thor Dahl) Sandefjord
    00/1955: Solgt til Brødrene Sæbjørnsen A/S, Steinshamn, Molde og bygget om til fiskebåt.
    Nytt navn - BERG KARL
    00/1965: Solgt til Egil Østebøvik, Molde
    00/1966: Solgt til K. Habstensen A/S, Bekkjarvik, Bergen, nytt navn - MANON
    00/1967: Ny motor: Atlas-MAK    BHK 1100    Fart: 12 knop
    00/1969: Forlenget 19.2'- BRUTTO: 428 tonn. NET: 176 tonn
    00/1971: Forlenget 9.2'- BRUTTO: 464 tonn. NET: 213 tonn
    00/1980: Ombygd til Standby skip. Ommålt: BRUTTO: 484 tonn. NET: 145 tonn
    04/1987: Solgt til Simon Møkster, Stavanger, nytt navn - STRILTREFF
    12/1989: Solgt til Cam Shipping Ltd., Grimsby, UK, nytt navn - CAM VALIANT
    01/1995: Solgt til Seascout Shiptrading Ltd., Grimsby, UK. Nytt  navn - M. VALIANT
    02/1997: Solgt til Tananger Offshore A/S, Haugesund, nytt navn - GUARD VALIANT
    05/1997: Ommålt: BRUTTO: 556 tonn. NET: 166 tonn
    08/2000: Solgt til Valiant A/S (Tananger Offshore A/S, Hafrsfjord) Haugesund
    12/2007: Overført til Tananger Offshore A/S, Hafrsfjord, Haugesund
    10/2010: Solgt til Fornæs Aps., Grenaa, Danmark for opphugging. Ankom Grenaa  den 20/10-2010

    Maskineri: 
    Dampmaskin - 3 sylindere diam. 16" - 26" - 44".
    Bygd ved Framnæs mek. Verksted, Sandefjord. 
    Kjeler bygget ved Fredrikstad mek. Verksted, Fredrikstad.