M/S Danio

Andre navn
ex Baron Dalmeny
Kallesignal
LJOW
Klasse
Lloyds100A1
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1924
Byggenummer
386
Leveringsmåned
mars

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
3.538
Nettotonnasje:
2.148
Dødvekt:
6.000

Maskin/motor

Fart:
10 knop

Dimensjoner

Lengde:
348.7'
Bredde:
50.1'
Dypgående:
24.1'
  • HISTORIKK:
    v/H.Larsson-Fedde.

    3/1924: Hugh Hogarth & Sons, Ardrossan, UK. - BARON DALMEY
    3/1937: Dann's Skips A/S (Clementh Dann) Oslo - DANIO
    1940 - 1945: I NORTRASHIP tjeneste.
    3/1948: Oluf Skjelbred Knudsen m. fl., Kristiansand S - DANIO
    8/1950: H. Krohn Brekke m. fl., Haugesund - CANASTA
    1951: Rederi Canasta (H. Krohn Brekke) Haugesund - CANASTA  
    3/1952: P/R M/S Michael (Holsten Reederei Gmbh) Kiel, Tyskland - MICHAEL
    1956: Holsten Reederei, Lenth & Co., Kiel, Tyskland - MICHAEL
    10/1959: Eisen und Metall K/G Lehr & Co. for opphugging - tilbakesolgt.
    2/1960: Erich Drechser, Vest-Tyskland og tilbakesolgt.
    5/1960: Eisen und Metall for opphugging.                   
                    
    Maskineri:
    Dieselmotor, 4takt, enkeltvirkende, 6 cylindere diam. 630x1300mm. Maskineri lisensbygget ved J. G. Kincaid & Co. Ltd. Greenock, Skottland.

    Følgende er hentet fra brev datert 24. mars 1980 av skipsfører Ernst Ingeberg Hagvoll, brev som befinner seg i Ex gratia-arkivet og i arkivmaterialet på 1. styrmann Hans Birger Hjertaker:

    "Bortsett fra et par turer med krigsmateriell til general Montgomerys 8. arme i Midtøsten og senere som forsyningsskib for den britiske marine under invasjonen av Salerno i 1943, [så] deltok skibet i disse 5 årene i slaget om Nord Atlanteren, optatt med å frakte krigsmateriell, amunisjon og matforsyninger etc. fra U.S.A. og Canada til Storbritania".

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/danio.html