M/T Egerø

Kallesignal
LHFM - LDIQ
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1929
Byggenummer
1361
Leveringsmåned
mai

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
7.590
Nettotonnasje:
4.525.
Dødvekt:
12.008

Maskin/motor

Fart:
11 knop

Dimensjoner

Lengde:
450.8'
Bredde:
61.0'
Dypgående:
33.2'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    5/1929: Skjelbreds Rederi A/S (O. A. T. Skjelbred) Kristiansand S - EGERØ
    1939: Skjelbreds Rederi A/S (Kr. Knudsen) Kristiansand S - EGERØ
    1958: Misr Tankers Hassan Egyptian Ezzat & Co., Alexandria, Egypt - nytt navn - BATAL EL ESTEKLAT
    1965: Solgt til opphugging i Egypt.

     

    EGERØ beskrives i Birger Dannevigs bok "Skip og Menn", side 128/129. EGERØ av Kristiansand spilte en stor rolle for engelskmennene i operasjonene på Kreta, idet det bunkret krigsskipene og lå i Souda Bay fra 18. januar til 5. mars 1941. Det førte også noen flyktninger fra Kreta til Alexandria. Skipet var i likhet med nesten alle andre utsatt for mange angrep, men ble aldri truffet. Kaptein Thomas Andersen la merke til en påtagelig forskjell ved angrep av henholdsvis tyske og italienske fly. De tyske flyverne viste sjelden noen frykt og gikk inn for å treffe, mens de italienske gjerne slapp bombene på betryggende avstand, både for seg selv og for sine mål. «Ved hvert angrep så vi hurtig hvem som var hvem,» fortalte Andersen. Til tross for tyskernes innsats hadde han dog ingen bombe nærmere enn ca. 50 meter fra skipssiden.

    Videre skrives det i samme bok side 129.

    EGERØ gikk her fra november 1940 til juni 1941, bare av brutt av innsatsen på Kreta. I mai, da skipet var nesten ferdig med farten på Middelhavet, fikk det montert en kanon under opphold Alexandria. EGERØ var også et av de skip som seilte heldig hele krigen, til tross for mange varierte transportoppdrag på de fleste hav. Thomas Andersen stod om bord i alle krigsår - og meget lenger. Hans tid på EGERØ var 23 år, fra skipet var nytt i 1929 og til 1952. Han var blant de mange sjømenn for hvem arbeidets glede var det vesentligste ved livet.

    Bokverket "Nortraships Flåte" bind 1 side 164 beskriver deler av EGERØ`s ferd slik: EGERØ`s kaptein Thomas Andersen, bragte i denne tiden seks oljelaster fra Haifa til Alexandria, og en last til Suda Bay. Skipet ble den 1. april i Alexandria bestykket med et par Breda 65 mm. mitraljøser til selvforsvar. Britenes tilbaketrekning fra Grekenland var planmessig fastsatt til 24. april, men ustanselige tyske flyangrep skapte noe nær kaos i rekkene og det svært vanskelig å evakuere i ro og orden.

    Om EGERØ`s krigs seilas har en av mannskapet, Ivar Myklebust, skrevet en bok "Helvete eller Høy Sjø - Vi Kommer". Store deler av boken omhandler hvilke fremragende sjømann Thomas Andersen var.

    Kaptein: Thomas Andersen var om bord fra skipet var nytt, 1929 til 1952.

    Se også:
    http://www.warsailors.com/singleships/egero.html