Ansgar Maryath Fredhjem

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

August 27, 1893

Date of death

March 10, 1980

Parents

Skipsfører Severin Samuelsen og h. Augusta Aaselie

Records

Patent 3303, overført til Hovedrulle Nr. 4259

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Dypvaag

Place of living

Gjesøen, Dypvaag. Senere Kristiansand

County

Aust-Agder

Enlistment district

Has sailed for shipping company

Education

Sjømannsskolen

Maritime inquiries 1940 - 1945

Other

  • Participant in WW1
  • Participant in WW2
  • Ex gratia-arkivet:

    Registernummer under krigen: London 6218, NY 1228.

    Gift med (jf. London-kort): Louise Fredheim.

    Ansatt ved Nortraship kontoret resten av krigen. Superintendant Nortraship Greenock.

    Andre kilder:

    Biografi over FREDHJEM, Ansgar Maryath, f. Samuelsen. 

    Til sjøs 1908 med d.s. BRAGE (600) av Tvedestrand, tilhørende Clemmet A. Olsen.
    Styrmanns eksamen 1915 og skipsfører eksamen 1918 i Kristiansand. Styrm. med d.s. BOMMESTAD,
    d.s. SPERO , d.s. DAGHILD, d.s. DAGFRED og m.s. DAGRUN.
    Ble i 1930 fører av m.t. PEIK, (9400) av , tilhørende Jens J. Salvesen. Har senere ført m.s. HIRD (9200) og fører nå d.s. BLANKVANN (9300), begge av Oslo, tilhørende Jacobsen & Salvesen.
    Fra 1940 til 1946 ansatt som Superintendent Captain og Chief Superintendent Captain i 
    Nortraship, England.

    Gift. 1 barn. - Krigsmedaljen og O.B.E. - 

    Ved tyskernes overfall på Norge befant jeg meg med m.s. HIRD i Nord-Atlanteren på vei til  Malmø. Det ble besluttet å gå til Greenock i stedet. Etter et kort opphold her, ble skipet med  last beordret til Dunkirk, der vi befant oss da tyskerne inntok Holland og Belgia.  Lossingen foregikk under stadige tyske bombeangrep og var avsluttet 17.mai. Etter som krigen nærmet seg byen øket forvirringen og først 28.mai ble det tillatelse til avgang. Etter å ha  tatt ombord 1500 britiske og 2000 franske soldater, foruten sivile flyktninger, forlot skipet som et av de siste, havnen med ordre for Cherbourg. På turen var vi vitne til at to skip gikk  på miner og sank, og i Nordsjøen tok vi opp overlevende fra britiske krigsskip. Troppene og  de sivile flyktninger ble landsatt i god behold i Cherbourg 30.mai. Etter nødvendige reparasjoner i England, ble skipet beordret til U.S.A., og allerede på tilbaketuren til England ble vi torpedert (15. sept. 1940). Hele mannskapet ble reddet. 

     Ovennevnte er tatt fra boka  NORGES SKIPSFØRERE -  1935 - 195

     Se også:
     http://www.warsailors.com/singleships/hird.html#crew

    Sources

    RA/S-3545/G/Gg

    Tvedestrand Mønstrings Protokoller.

    "Seedie's List of Awards to The Merchant Navy for World War II," av Seedie, 1997. S. 114.

    "Kong Haakon utdeler krigskors og krigsmedaljer", i "Nordisk Tidende", 24 desember 1941.

    "Krigskorset og St. Olavsmedaljen med ekegren", redigert av Erik Gjems-Onstad, Oslo 1995.