Erling Ingvald Fridvold

The information on registered seafarers is not in all cases complete. As new sources are studied, information on engagements and medals etc. will be added to some of the already registered seafarers.

Date of birth

July 12, 1890

Date of death

December 24, 1972

Parents

Skipsfører Ole Nicolai Andersewn og h. Hansine Anette

Records

Patent 3121, overført til Hovedrulle Nr. 4037

Gender

Male

Nationality

Norway flaggNorway

Birthplace

Dypvåg

Place of living

Sandøya, Dypvåg, senere Staubø, Flosta

County

Aust-Agder

Other

  • Participant in WW1
  • Participant in WW2
  •  Til sjøs i 1905 med skonnert ADVENA (428 brutto register tons) av Tvedestrand, tilhørende I. M. A. MARCUSSEN.

     Tilsammen 52.19/30 måneder på seilskip. 

     Styrmanns eksamen 1910 i Arendal. Skipsfører eksamen 1911 i Arendal. 

     Marinefartøy 02.05.1911 til 31.10.1911, verneplikt. 

     08.11.1911: Styrmanns sertifikat for seilskip.  20.07.1914: Styrmanns sertifikat for dampskip.

     08.07.1916: Skipsfører sertifikat for dampskip.

     Innkalt til tjeneste på marinefartøy fra 04.01.1916 til 02.06.1916.

     Mønstringer, se mønstrings liste.

     1923: G.m. Gunhild Pedersen, Flosta. Barn 4 

     1.Verdenskrig:
     Ble skipsfører 26 år gammel. Førte skip i 2 år under krigen i Nordsjøen og Kanalfart. Forliste
     15.feb. midnatt 1918 med dampskip TREBORG, kollisjon med ukjent dampskip og sank ca. 3 mil  av  Lands  End. 
     Hele mannskapet, 15 mann, ble reddet i skipets ene livbåt og kom inn til Sant.Ives Bay.
     Derfra gikk veien via London, Newcastle og hjem. Hadde da seilt siden krigens begynnelse
     fra-regnet 6 måneders nøytralitetsvakt i 1916.

     Førte skip for Jens J. SALVESENS rederi i 13 år. Gikk ut av rederiet ved dampskip FREIDIG's salg i
     1929. 

     Reddet 11 mann fra en sunket engelsk minesveiper i Nordsjøen 30.januar 1919; landsatte de
     reddede i Yarmouth. Førte dengang dampskip ECHO. 

     Kilde: Norges Skipsførere 1933-1935.

      2.Verdenskrig:

     Skipsfører på dampskip STENSAAS fra 02.05.1939 til 28.10.1939 samt fra 25.07.1940 til
     15.11.1940 i hjemmefart.

     FRIDVOLD mønstret til dampskip CRAWFORD ELLIS 11.08.1945 og sto ombord til skipet ble solgt
     til utenlandske eiere i Newcastle, England 21.05.1946.  Skipet skiftet navn til SHAHIN og
     skiftet flagg til Panama. FRIDVOLD fortsatte i tjeneste for de nye eiere fram til han mønstret
     av 08.02.1951.

     Han førte senere et større stykkgodsskip, motorskip IRAN, tilhørende kinesiske eiere og med
     WALLEM & CO. Bergen som operators.

     FRIDVOLD avsluttet sin sjøtjeneste i 1954. 

    Sources

    Tvedestrand Mønstrings protokoller.