v/H.Larsson-Fedde
8/1907: A/S Borgestad (G. Knudsen) Porsgrunn - BRATSBERG
11/1929: A/S Borgestad, Porsgrunn - BRATSBERG
11/1934: A/S Helgøy (A. I. Langfeldt & Co) Kristiansand S - nytt navn - SIREHEI
6/1940: Deltok i Operation Aerial, evakueringen av folk fra Vest-Frankrike i juni 1940. Se side i Warsailors for mer informasjon.
1944: Ministry of War Transport, London, UK - SIREHEI
6/1944: Senket av eget mannskap 10. juni 1944. SIREHEI kom 7. juni 1944 i til Seinebukten og ankret på invasjons stranden Gold i Normandie utenfor Arromanche. Hun ble 10. juni nr. 13 i en rekke på 16 skip som ble senket baug i hekk som bølgebryter for den kunstige havnen Mulberry B. (Ref.: Ongre, A: Nortraships bidrag med «corncobs» til «gooseberries» i Normandie i 1944. Norsk Maritimt Museum Årbok 2014. Norsk Maritimt Museum, Oslo 2015: sidene 167-187).
1948: Hevet og slept til Newcastle UK for dokksetting.
Strandet ved innløpet og ble vrak.
Maskineri:
Triple dampmaskin, 3 cylindere diam. 25.0"-42.00"-68.0". Maskineri bygget ved J. Dickinson, Sunderland, England. Kjeler samme.
Birger Dannevigs bok "Skip og menn" beskriver SIREHEI`s inntreden i 2. verdenskrig slik:
D/S SIREHEI tilhørende A. I. Langfeldt & Co. i Kristiansand og ført av Sigurd Bjelland, losset stykkgods i Le Havre. Derfra var det meningen å ta flyktninger med til England, men det ble oppgitt på grunn av at skipet ikke hadde minekabel, og SIREHEI lastet i stedet militærutstyr. I det skipet skulle gå ut, ble et fartøy senket i innløpet, slik at SIREHEI måtte vente i 8 døgn. SIREHEI ble deretter pårent av en lekter, fikk baugskader og måtte reparere i 7 døgn før det endelig kunne gå over til Southampton.
Den 9. juni 1940 gikk skipet fra Barry med kull for St. Nazaire, hvor det fikk beskjed om å avvente nærmere ordre. Havnemyndighetene tok i land alle papirer vedrørende skip og last. Man forstod snart om bord på SIREHEI at det foregikk alminnelig evakuering av britiske styrker og krigsmatriell. Troppeskip ankom stadig og avgikk full lastet, alt mens tyske fly bombet havnen og kastet magnetiske miner i farvannet.
Under et flyangrep om ettermiddagen den 17. juni var man vitne til at Cunardlinjens - LANCASTRIA med omkring 5000 flyktninger om bord og klar for avgang ble truffet. En bombe falt på forskipet og en annen gikk ned i forreste skorstein. Store røykmengder veltet ut, og skipet fikk snart slagside til babord og sank med baugen først. I alt 2823 mennesker på - LANCASTRIA omkom. Et engelsk troppetransportskip og et engelsk lasteskip med ammunisjon ble også truffet, sistnevnte ble forlatt, men besetningen ode om bord igjen da intet hendte.
Det begynte å bli kaos over alt. Kapteinen på SIREHEI hadde ingen ordre fått, men besluttet etter skipsråd den 18. juni å komme seg over til England. Han var fult klar over risikoen, og det var den vanskeligste beslutning han noen gang hadde tatt. SIREHEI kom over til Falmouth.
På side 175 og 176 i samme bok er Sigurd Bjelland referert til da de med SIREHEI i 1941 hentet last i Brasil:
Flere rapporter fra skipsførere i farten Mellom og Syd Amerika gir uttrykk om tysk spionvirksomhet. Kaptein Sigurd Bjelland på SIREHEI ante ved anløp av Brasil.
At interessen for skipet var noe annerledes enn den burde være, og iakttok straks den ytterste påpasselighet. Det kan ikke være tvil om at kapteinens mistanke var berettiget, for kommet til sjøs ble SIREHEI anropt fra havnen. Kaptein Bjelland var fult klar over at eventuelt svar var det samme som at ubåtene fikk peilet skipet inn, og radioen på SIREHEI forble derfor taus.
6/1944: Landingen i Normandie - SIREHEI ble senket 7. juni 1944 som bølgebryter ved Arromanches Beach, Normandie.
Se også:
http://www.warsailors.com/singleships/sirehei.html