D/S Siremalm

Andre navn
ex Senta,ex Ottawa,ex Craigisla
Kallesignal
LCSA
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1906
Byggenummer
389
Leveringsmåned
mars
Tollregistreringsdato
22. november 2007

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Torpedert, 27.9.1941
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
2.468
Nettotonnasje:
1.543
Dødvekt:
4.300

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Triple 3 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 248
Fart:
9 knop

Dimensjoner

Lengde:
313.3'
Bredde:
43.8'
Dypgående:
20.7'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    3/1906: D. Russel & Co., Leith, U.K. - CRAIGISLA
    /1907: Craig Lines S. S. Co. Ltd (D.Russel & Co) Leith, U.K. - CRAIGISLA
    /1910: A/S Doris (Willy Gørrissen) Kristiania - OTTAWA
    /1914: A/S Ottawa (Fred Th. Bergh) Porsgrunn - OTTAWA
    /1925: A/S Ottawa (Leif Mürer Knutzen) Porsgrunn - OTTAWA
    /1927: A/S Ottawa ( N. Lied)Porsgrunn - OTTAWA
    /1935: Skibs A/S Senta( Ole L. Løkke) Oslo - SENTA
    /1939: A/S Helgøy (A. I. Langfeldt & Co) Kristiansand S - SIREMALM
    3/1941: Torpedert (skadet) 23. mars 1941. (Kilde: www.warsailors.com). 
    9/1941: Torpedert 27/9 og sank i pos.N 49.05',W 20.10'av tysk ubåt U-124 (Korvettenkapitän Johann Mohr)
    på reise Almeira til Barrow med jernmalm i konvoi HG73 (kilde: Riksarkivet og Jürgen Rohwer. Informasjon om ubåt  som senket Siremalm er fra www.uboat.net). 20 av besetningen og 7 passasjerer omkom.


    Fra Thor Eickstedt har vi fått historikken på D/S SIREMALM`s krigsseilas: 

    Skipet ble overtatt i begynnelsen av 1939. Da var fraktmarkedet svært dårlig så skipet ble lagt opp fram til 15. april.  Gikk så i malmfart.  Hadde et par turer med salt fra Middelhavet til Norge. Og en last med soyabønner fra Middelhavet til Norge.

    Da krigen kom til Norge i 1940 ble også dette skipet rekvirert til Northaship.
    15. mai 1940 gikk "Siremalm" i konvoi HG 30 fra Gibraltar til Falmouth.  Hadde stasjon 33 i konvoien.
    I juli - august 1940 hadde "Siremalm stasjon 62 i konvoi HX 59 fra Halifax til Manchester lastet med papirmasse.

    23. mars 1941 ble D/S Siremalm torpedert og skadet av U-110 (Kapitänleutnant Frits-Julius Lemp).  D/S Siremalm var på reise fra Reykjavik til Halifax med lastet med stykkgods og post. Forlot Reykjavik 21. mars.  Fartøyet var armert med en 4" kanon og 3 maskingevær.  Kl. 04.27 i posisjon 60 35N 28 25W (rute AK 3162) ble skipet truffet av en ueksplodert torpedo på babord side.  Torpedoen forårsaket et hull i nærheten av kjelerommet. Skipet hadde blitt observert av u-båten kl.12.00 dagen i forveien men mistet kontakten midlertidig fordi et fly hadde tvunget den til å dykke. Etter å ha observert skipet igjen traff ikke den bakre torpedoen, og 3 minutter senere sviktet også baugtorpedoen. Lemp besluttes da å angripe fartøyet med kanonen 15 minutter senere.  Men løpet på dekkskanonen eksploderte ved første skudd fordi kanomannskapet hadde glemt å fjerne vannpluggen i løpet. U-båten skjøt bare med 37mm og 20mm antiluftskyts, og fikk to treff i babord skuteside. D/S Siremalm unnslapp ved å kjøre full fart i sikk sakk kurs. Telegrafisten sendte ut SOS signal (angrepet av u-båt) men fikk ikke noe svar selv om meldingen ble sendt 3 ganger.

    Mannskapet på D/S Siremalm bemannet kanonen med skjøt ikke fordi de fryktet at dette ville røpe deres posisjon. 

    Når U-110 forsøkte å jakte på D/S Siremalm begynte plutselig u-båten å dykke så den måtte stoppe. Ved undersøkelse av dekket viste det seg at splinter fra det eksploderte kanonløpet hadde ødelagt noen rørledninger som førte til den utilsiktede dykkingen og u-båten måtte avbryte sitt patruljeoppdrag.

    Kapteinen på "Siremalm" meldte at det siste han så fra u-båten var 2 røde lys.

    "Siremalm" fortsatte reisen og kom fram til Halifax uten flere uhell.

    I juni 1941 var D/S Siremalm i konvoi SC 33 lastet med stål og tømmer for London.

    Høsten 1941 bestemte Hitler at tyske u-båter skulle utplasseres i Middelhavet i den hensikt å hjelpe med å beskytte konvoiene som fraktet forsyninger for det tyske Afrika-korpset som avanserte mot Egypt. En stor mengde skip ble frigitt og som en fordel for tyskerne hadde flere u-båter med hell kommet gjennom Gibraltar stredet.  Noe som gjorde passeringen av nord/syd konvoier mer farefullt for de allierte.  I tillegg rekognoserte tyske Focke-Wolfe bombefly og rekognoseringsfly vest av Gibraltar som senket skip og dirigerte u-båter mot målene.

    D/S Siremalm var i konvoi HG 73 som led store tap i slutten av september -41.  Konvoien ble først skygget av italienske u-båter som ikke gjorde noen skade. De ble senere lokalisert av tyske fly som rapporterte til u-båter i nærheten.

    D/S Siremalm hadde forlatt Gibraltar 17. september 1941 med en last på 4.000 tonn jernmalm fra Almeira bestemt for Barrow.  27. september ble D/S Siremalm torpedert av U-124 
    (Korvettenkapitän Johann Mohr) i posisjon 49.05N 20.10W (rute BE 1939) ca. 700 Nm vest av Bishop Rock. Hele mannskapet på 27 omkom.

    Minnehallen i Stavern skriver:

    D/S SIREMALM var på reise i nord-sydgående atlanterhavskonvoi lastet med jernmalm. Ble 27.september 1941 torpedert av tysk U-124 (Korvettenkapitän Johann Mohr) i posisjon 4905N og 2010W. Fem torpedoer ble avfyrt mot skipet. Fire av dem traff og Siremalm sank umiddelbart. Ingen overlevende ble funnet. Det malmlastede skipet tok med seg 20 nordmenn, tre finner, en svenske og tre briter ned i dypet.

    De norske som omkom:

    Stian Østebrød                          - Båtsmann
    Edvin Kristoffer Tollefsen            - Matros
    Brynjulf O. Thu                          - Matros
    Haakon Svendsen                      - Skipsfører
    Kåre Marion Arnulf Schjelderup   - Fyrbøter
    Olav Ringkjøb-Hansen                - Fyrbøter
    Konrad Olsen                             - Maskinist
    Gunvald Olsen                           -Fyrbøter
    Arne Olsen                                - Sjømann
    Hans Leonart Næss                    - Matros
    Peder Andreas Nyberg                - 1.Styrmann
    Einar Nicolaisen                         - 2.Styrmann
    Leiv Kristoffer Myntevik              - Matros
    Magne Emil Jørgensen                - Telegrafist
    Malbert Johansen                       - Fyrbøter
    Olaf Jensen                                - Maskinsjef
    Ansgar Marensius Falk                - Stuert
    Bjarne Engelsen                         - Matros
    Egil Ragnar Egeberg                    - Kokk
    Allan Reinholdt F. Andersson        - Maskinist

    Se også:
    https://www.uboat.net/allies/merchants/ship/1139.html
    http://www.warsailors.com/singleships/siremalm.html

    Posisjon for forlis

    Breddegrad: 49.083333
    Lengdegrad: -20.166667