D/S Vest

Andre navn
ex Galeb, ex Cefnbryn, ex Ardenhall, ex Silverbirch, ex Stonewall
Kallesignal
LKEV
Rederi
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Mønstringsdistrikt

Verft

Navn
Byggeår
1920
Byggenummer
253
Leveringsmåned
Desember

Sjøforklaring 1940 - 1945

Annet

  • Deltok i 2. verdenskrig
  • Sivilt skip

Tonnasje

Bruttotonnasje:
5.135
Nettotonnasje:
3.160
Dødvekt:
8.270

Maskin/motor

Maskin-/motortype:
Maskin-/motor ytelse:
NHK 476
Fart:
10,5

Dimensjoner

Lengde:
400.2'
Bredde:
52.2'
Dypgående:
28.6'
  • HISTORIKK:
    v/H. Larsson-Fedde.

    12/1920: Levert som STONEWALL til Garland Steamship Corp., New York, USA.
    00/1922: Solgt til St. Helen's Steam Shipping Co Ltd (S. & J. Thompson) London, UK.              
    00/1923: Omdøpt  SILVERBIRCH
    00/1924: Solgt West Hartlepool Steam Nav. Co., West Hartlepool, UK. Nytt navn  ARDENHALL
    00/1936: Solgt til Hilvey Shipping Co. Ltd., Swansea, UK. Nytt navn  CEFNBRYN
    00/1936: Solgt til Jugoslavenska Plovidba, Susak, Jugoslavia. Nytt navn  GALEB
    00/1939: Solgt til D/S A/S Carolvore (Lundegaard & Sønner) Farsund. Nytt navn  VEST
    12/1943: Lå i Bari 2/12- 1943 sammen med 4 andre norske skip, da byen ble angrepet av tyske fly. Deltok i forsvaret ved å skyte med sine våpen. 15 minutter ut i angrepet ble hun truffet av en bombe. Skipet fikk stygg medfart i angrepet. Skorstein og bommer falt ned, dører og skott ble splintret og skroget fikk hull i siden over vannlinjen. Flere av besetningen var såret. Lå resten av krigen til reparasjon.
    00/1950: Solgt til A/S Norsk Rutefart (A. I. Langfeldt & Co) Kristiansand S.                           
    00/1951: Omdøpt  SIREDAL
    00/1954: Solgt til Skips A/S Motor (Einar Salvesen) Kragerø. 
    00/1956: Omdøpt  REGULUS
    00/1959: Solgt til Browning & Curry Gmbh. (Rob M. Sloman) Hamburg. Nytt navn  RUTH
    10/1959: Solgt til Hong Kong Chiap Hua Manufactory Co. Ltd. for opphugging.  Ankom Hong Kong den 24/10-1959.

    Maskineri:
    Triple dampmaskin, 3cylindret, diameter 27,5”–75,0”–42,0”. Maskineri bygget ved J. Dickinson & Sons Ltd, Sunderland, England. Kjeler samme.